شرکت ارزش آفرینان صبا به عنوان یک شرکت سرمایه گذار در پروژه های ساختمانی مشغول به فعالیت میباشد. یکی از پروژه های این شرکت، مجتمع تجاری تهرانپارس واقع در فلکه دوم تهرانپارس است. این پروژه در زمینی به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع در ۱۱ طبقه (۵ طبقه روی همکف و ۵ طبق زیر همکف) در حال ساخت است و دارای ۲۷۰۰۰ متر مربع زیر بنا، شامل پنج طبقه تجاری، یک طبقه هایپرمارکت، یک طبقه شهربازی و ۴ طبقه پارکینگ میباشد.
مجتمع تجاری تهرانپارس به دلیل جامع نگریهای ویژه در طراحی، و تعبیه کاربری های جانبی و تفریحی، یکی از مراکز چندمنظوره ارزنده منطقه تهرانپارس خواهد بود که با هدف ایجاد مجموعه ای وسیع در مقیاس منطقهای طراحی شده است. در طراحی این مجتمع تجاری تلاش شده است تا با ایجاد یک ساختار معماری زیبا و به دور از بخشها و پیچیدگیهای اضافی و همچنین تامین بخشی از خدمات و امکانات رفاهی مورد نیاز منطقه، پروژهای شاخص و نمونه در سطح منطقه اجرا گردد.
نگاه کاملاً متفاوت موجود در این پروژه به مراکز تجاری با آنچه تا کنون در منطقه تهرانپارس وجود داشته، انگیزهای برای مردم است تا با این مکان آشنا شوند. وجود هایپر مارکت، فود کورت و شهربازی و تعبیه کاربری های جذاب از امتیازات منحصر بفرد این مجتمع محسوب خواهد شد.
این مجموعه از دسترسیهای خوبی برخوردار بوده و توانائی جذب مخابطین و مراجعین از منطقه تهرانپارس و همچنین سایر نقاط منطقه چهار شهر تهران را داراست. از ویژگی های مطلوب این پروژه برخورداری از ۳ بر در خیابان های اطراف می باشد.
براین اساس و با توجه به اهمیت نما، شرکت ارزش آفرینان صبا تصمیم گرفت، جهت طراحی مفهومی نمای مجتمع، مسابقه محدود برگزار نماید.
برگزار کننده سعی نمود ضمن دعوت از صاحبنظران و افراد شناخته شده و توانمند، از حداکثر ظرفیت جامعه دانشگاهی، حرفهای و مهندسی معماری استفاده نماید.
بر این اساس از افراد زیر جهت حضور در هیئت داوران مسابقه دعوت نمود:
– مهندس امیر هوشنگ اردلان؛ طراح و معمار
– دکتر سید محسن حبیبی، استاد دانشگاه تهران، شهرساز
– دکتر داراب دیبا؛ استاد دانشگاه تهران، طراح و معمار
– دکتر محمود گلابچی؛ استاد دانشگاه تهران، طراح و معمار
– دکتر سید مجید نادری؛ استاد دانشگاه سوره، طراح و معمار
شرکت ارزش آفرینان صبا با همراهی و مشارکت هیئت داوران، طرح برگزاری مسابقه و معیارهای داوری را تدوین نمود. براین اساس، معیارهای داوری عبارت بودند از:
۱٫ سادگی و جذابیت طرح
۲٫ توجه به زمینه شهری و طراحی شهری
۳٫ نوآوری در کاربست مصالح و استفاده از مصالح مناسب، متناسب و ماندگار
۴٫ قابلیت اجرا با توجه به امکانات، مصالح و تکنولوژی های موجود
۵٫ هماهنگی نماها با سازه و پلان طرح موجود
۶٫ رعایت اصول معماری سبز
۷٫ در نظر گرفتن ضوابط شهرداری
همزمان با تدوین طرح برگزاری مسابقه، از بیست شرکت دعوت شد تا سوابق خود را جهت بررسی و احراز صلاحیت و توانمندی ارایه نمایند. در نهایت پس از ارزیابی شرکت ها، در ابتدای شهریور ماه از ده شرکت دعوت شد تا در این مسابقه شرکت نمایند.
شرکت ها دو ماه فرصت داشتند تا با توجه به معیارهای تعریف شده و ضوابط و الزامات طراحی، طرح خود را تهیه و به برگزار کننده ارایه نمایند.
پس از ارایه طرح های شرکت کنندگان، جلسه داوری مسابقه نما مجتمع تهرانپارس در روز پنجشنبه ۹۴/۷/۳۰ با حضور تمامی داوران، دبیر مسابقه و مدیرعامل شرکت در دفتر مرکزی شرکت ارزش آفرینان صبا برگزار گردید.
در ابتدا هیئت داوران به بررسی اجمالی کلیه طرح های ارائه شده پرداختند و سپس طرح ها را در سه مرحله ارزیابی نمودند.
– در مرحله اول، داوران ضمن توجه به ضوابط و معیارهای تعریف شده قبلی، کلیه طرح های ارائه شده را بررسی نمودند و طرحهایی که فاقد کیفیت نسبی معماری و ویژگی های مورد نظر داوران بود را کنار گذاشتند و در نتیجه چهار طرح به مرحله دوم راه یافت.
– در مرحله دوم، داوران مجدداً طرح ها را بررسی و بدون اطلاع از نظر یکدیگر، به طرح ها امتیاز دادند و پس از آن آراء قرائت گردید.
– در مرحله نهایی داوران ضمن بحث و تبادل نظر، طرح های برگزیده را به اتفاق آراء انتخاب نمودند.
در انتخاب طرح های برگزیده معیارهای:
سادگی، زیبایی، نشانه بودن، ارتباط با زمینه، ماندن در ذهن، ماندگاری ( همیشه جوان )، ترکیب مصالح و فرم، دید در شب، جذابیت، یکپارچگی، دعوت کنندگی، متانت و توازن، کاربری مفهومی، صدق در بیان و رابطه با کاربری مد نظر داوران بوده است.
بر اساس آرای داوران، برگزیدگان به شرح زیر اعلام شدند:
نفرات برگزیده:
رتبه اول: طرح شماره ۶۶۷۷ – شرکت عمران شهر
رتبه دوم: طرح شماره ۱۰۶۳ – شرکت سازه های پیش ساخته سبک
رتبه سوم: طرح شماره ۷۷۷۷ – شرکت طرح خانه سه بعدی
اعلام نتایج مسابقه نمای مجتمع تجاری تهرانپارس
