برنده‌ی جایزه‌ی پریتزکر ۲۰۱۷ امروز، یک مارس، یازده اسفند، ساعت ۱۰ به وقت استاندارد شرق آمریکا و ۱۸:۳۰ به وقت ایران اعلام می‌شود. از جمله برنده‌های پیشین این مسابقه می‌توان به طیف وسیعی از معماران موثر، مانند فیلیپ جانسون، زاها حدید، رم کولهاس، نورمن فاستر، پیتر زومتور، تویو ایتو، و برنده‌ی ۲۰۱۶، الخاندرو آراونا اشاره کرد.

پریتزکر جایزه‌ای به آثار معماران نیست بلکه به‌آنچه که تاثیر معمار بر جامعه‌ی معماری خوانده‌ می‌شود، تعلق می‌گیرد. این جایزه‌ که در سال ۱۹۷۹ از سوی «جی‌آرتور پریتزکر» (Jay Arthur Pritzkerr) پایه‌گذاری شد و توسط خانواده پریتزکر مدیریت می‌شود، هرساله یک معمار را به‌عنوان برنده‌ی پریتزکر اعلام می‌کند (البته در سالیان اخیر به گروه‌های معماری نیز این جایزه اعطا شده است، مانند کازویو ساجیما و ریو نیشی‌زاوا از گروه سانا ).

The Pritzker Architecture Prize 2004 - Zaha Hadidبه گفته مارتا تورن، مدیر اجرایی مؤسسه اهدا جایزه پریتزکر، هر معمار رسمی می‌تواند بصورت شخصی خود را کاندیدای این جایزه کند تنها کافی است اثر خود را به همراه موارد ذکر شده در وبسایت این مؤسسه، تا قبل از ۱ نوامبر هر سال برای مؤسسه مذکور ارسال نماید. همانطوری که در سال ۱۹۸۸ میلادی گوردون بانشفت، خود را کاندید کرد و برنده آن سال هم شد.

نخستین زنی که به دریافت این جایزه نائل شده معمار انگلیسی عراقی‌تبار، زاها حدید، است.

 

برنده توسط یک ژوری بین المللی و به صورت محرمانه و از بررسی میان افراد مختلف موثر برمعماری چون معماران آکادمیک یا تجربی، نویسندگان، نظریه پردازان و منتقدان، صنعت‌گران مرتبط و حتی دولت‌مردان انتخاب می‌شود. برنده‌ی این جایزه ۱۰۰ هزار دلار، یک گواهی استناد و از سال ۱۹۸۷ به بعد یک مدال برنز با طراحی براساس کارهای لویی سالیوان، نیز دریافت می‌کند که روی آن به زبان لاتین سه کلمه «دوام، ابزار و زیبایی» که از سخنان ویترویوس گرفته شده، حک‌شده است. تا قبل از ۱۹۸۷ به‌جای این مدال برنز، یک مجسمه از مجسمه‌ساز معروف، هنری ‌مور به برنده اهدا می‌شد. مراسم این جایزه در مقرر سازمان ملل برگزار می‌شود.

Pmedal_front_back_lr

565932336_1280x720آیا هیئت‌داوران عضوی مؤثر و تأثیرگذار از معماران مطرح و مسن‌ را انتخاب خواهند کرد؟ مانند سال ۲۰۱۵ که آن‌ها جایزه را به مرحوم فرای اتو اهدا کردند؛ یا جایزه به یک معمار جوان تعلق خواهد گرفت؟ کسی که تعریف جدیدی از حرفه‌اش ارائه داده باشد؛ مانند سال گذشته که آلخاندرو آراونا انتخاب شد.

 

 

 

آیا آنها جایزه را به یک هنرمند طراحی فضایی خواهند داد و یا بار دیگر از یک فرد تأثیرگذار اجتماعی تقدیر خواهند کرد؟ مانند تقدیر کردن از شیگرو بان (Shigeru Ban) در سال ۲۰۱۴٫
آیا این جایزه به یک یا دو نفر یا چند معمار همکار داده خواهد شد؟ مانند سال ۲۰۱۰ که گروه سانا (SANAA) جایزه را گرفت.
با همه این گمانه زنی ها باید منتظر بود و دید که جایزه امسال پریتزکِر که به نوبل معماری مشهور است، به چه طیفی از معماران اعطاء خواهد شد؟

 

 Source: archdaily